Sista inlägget

Sådär ja.. Nu har jag definitivt kommit tillbaka till verkligheten. Sitter i Umeå med feber som jag dragit på mig. Det var väl inte helt oväntat att jag skulle bli sjuk när jag kom tillbaka. Det är som dagisbarnen när de kommer tillbaka efter sommarlovet..

Annars har skolan kommit igång på riktigt. Hade glömt hur det var att plugga i Sverige. Jag satt och gapade när läraren sa hur planeringen för kursen såg ut och Johan, som varit kvar under hösten, satt och njöt för att det verkade så slappt. Säger ganska mycket om hur den grekiska skolan var.

En liten sammanfattning av greklandsresan då..

Kommer till en stad som för mig är helt sjukt annorlunda. Fattar ingenting av hur metron fungerar och grekerna som man bestämmer tider med skiter i det och lämnar oss att vänta på dem i flera timmar. När man går på gatan så visslar grekerna efter en och tillmötesgående i mataffärerna kan dom inte stava till. Det går inte lång tid innan jag inser att man måste hålla koll på sina saker varenda sekund, annars är dom borta. Alla stölder är något som jag aldrig lärde mig att leva med.. kan inte förstå hur man orkar leva i ett land med så oärliga människor.
Efter en tid börjar jag lära känna Erasmusstudenterna och min förvirrning tonas sakta men säker bort. Börjar så smått inse att jag älskar den där staden. Det är så otroligt bekvämt att leva där. Vad du än vill ha, när du än vill ha det så finns det där! Staden är väldigt implusiv.. ingen surprise kanske med tanke på att greker inte kan planera.
Erasmusgruppen blir mer och mer sammansvetsad och det man gör är att leva livet! Går till skolan varje dag men det är inte så mycket mer än att sitta och lyssna på läraren. Det finns alltid en massa aktiviteter med Erasmusfolket och vi har alltid sååå kul tillsammans! vänder på dyngnet total och tycker att 11 är tidigt att stiga upp.. men vad gör det??
Vädret var helt fantasktiskt! De dagar de regnade kan jag räkna på mina båda händer. Det gör en så glad när man vaknar varje morgon av att fåglarna kvittrar och solen strålar in genom fönstret.
Standarden däremot är ju inte direkt som i Sverige om man säger så. Fick en smärre chock när jag kom in i vår lägenhet för första gången. Vet inte hur många gånger jag sagt till mig själv "stå ut Irene, det är bara 4 månader av ditt liv".
Det som är bra med Aten är att det inte finns något riktigt centrum.. okej, Syntagma är som ett cetrum men det finns samtidigt en massa fler "småcetrum" runt omkring. Victoria, Monastiraki och Patission för att nämna några. Caféer och restauranger överallt. Det finns alltid något nytt att upptäcka!
Så.. den här resan har haft sina för- och nackdelar såklart men det viktigaste som jag tar med mig tillbaka är nog erfarenheten att ta dagen som den kommer och att om man bara tar det lugnt och har lite tålamod så löser sig allt. Att man skulle komma tillbaka som en helt ny människa är väl kanske lite överdrivet men det jag har absolut tagit med mig en obeskrivligt stor mängd av underbara minnen!! Den här tiden i mitt liv kommer jag alltid se tillbaka på och le, SAGOLIKT!! =)

Bokade en resa tillbaka till Aten igår. Åker under påsken (8-15 april). Kunde inte hålla mig.. åker ner och träffar norskorna som är kvar i ett år och självklart kommer jag att träffa resten som också valt att vara kvar en termin till. 33 dagar kvar nu... Weeee!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0